Dzisiaj 15 sierpnia, ważny dzień, święto i rocznica. W dniach od 15 do 18 sierpnia 1969 roku odbywał się festiwal w Woodstock. Dni te stanowią przełomowy moment w historii muzyki. To taki Sobór Watykański II w historii rocka. Impreza odbywała się pod niezwykle słusznym hasłem: Peace, Love and Happiness. W festiwalu wzięło udział około pół miliona ludzi. Obecnie tak  masowe spotkanie można by to porównać tylko do pielgrzymki papieskiej.

W poniedziałek 18 sierpnia 1969 roku w Woodstock wystąpił Jimmy Hendrix. Hendrix był jednym z najbardziej innowacyjnych muzyków wszech czasów.   Pod tym względem możemy go stawiać na równi z Mozartem. Zrewolucjonizował on technikę gry na gitarze. Wprowadził fuzz, feedback i kontrolę zniekształceń. Dał on początek współczesnym nurtom muzyki rockowej. Możemy go też uważać pierwszego gitarzystę heavy metalowego.

 

Mam do Ciebie Czytelniku osobistą prośbę!

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci organizuje zbiórkę na świetlicę środowiskową Wesołe Małolaty w Krakowie. To wspaniała inicjatywa, która na ca celu pomoc dzieciom z trudnościami wychowawczymi i wymagającymi specjalistycznego wsparcia psychologicznego i pedagogicznego .

Byliśmy tam z synami by zrobić dla dzieci pokaz rycerski. Rozmawiałem z tymi dzieciakami i nawet lekko się wzruszyłem. Wesołe Małolaty zbierają na absolutnie konieczny remont świetlicy. Słuszna inicjatywa wymaga też Twojego wsparcia o które proszę. Oto numer konta i dane do wpłaty:


Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Krakowski
Konto: 38 1240 2294 1111 0000 3723 9323
Tytuł wpłaty: Darowizna na świetlicę środowiskową Wesołe Małolaty.

Bardzo proszę przelej teraz Czytelniku 25 złotych albo więcej. Wśród osób które przekażą datek będą rozlosowane wartościowe nagrody. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz tutaj.

    

Dzisiaj więc dalej kontynuuję cykl poświęcony skalom muzycznym używanym w heavy metalu. W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć że wiele solówek Hendrixa opierało się o skalę pentatoniczną (wcześniej opisywaną)  i skalę hexatoniczną bluesową. Dzisiaj omawiam skale bluesową.    Sprawa formalnie jest dość prosta. Do zwykłej skali pentatonicznej dodajemy dodatkowy dźwięk leżący pomiędzy trzecim i czwartym stopniem skali pentatonicznej. W kluczu A jest do dźwięk dis a na gryfie gitary całość wygląda tak:

Skala bluesowa brzmi bluesowo. Zwłaszcza to zagęszczenie półtonów d, dis, e (w tonacji a-moll). Jeśli ktoś opanował skalę pentatoniczną to uzupełnienie jej o „blue note” jest  już łatwe. Opalcowując tą skalę (podobnie jak inne) warto pamiętać że przeciętny gitarzysta powinien używać czterech palców lewej ręki. Hendrix używał łącznie z kciukiem (!) pięciu i to prawej ręki.

Oczywiście tutaj nie proponuje skali bluesowej do gry bluesa. Tematem tego wątku jest heavy metal :evil:.  To daje nam oczywiście większą swobodą twórczą bo można łatwo wyjść poza utarty schemat 12 taktowego bluesa. Polecam mój dzisiaj nagrany przykład. W tle nagrałem sobie riff oparty o A5, C5, E5, i G5. Solo w skali A-bluesowej:

www.koc.pl/wp/audio/blues.mp3

Śledź bloga na facebooku!
Bądź na bieżąco!