Moje wpisy cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Poprzedni tekst przeczytało w ciągu kilku godzin ponad 100 osób. To dla publicysty jest zawsze pozytywną motywacją. Kontynuuję więc wcześniej podjęte wątki. Pytanie jest następujące. Jak coś, co zostało mocno nagłośnione, można jednak przytłumić?

Wracam do cyklu heavy metalowego ujawniając dalsze szczegóły techniki gry metalu na gitarze. Wcześniej omówiłem kilka skal metalowych. Warto też coś napisać na temat techniki gry riffów. W metalu stosuje się praktycznie większość znanych technik gry na gitarze. Dzisiaj rzecz bardzo podstawowa: palm muting.

 

Mam do Ciebie Czytelniku osobistą prośbę!

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci organizuje zbiórkę na świetlicę środowiskową Wesołe Małolaty w Krakowie. To wspaniała inicjatywa, która na ca celu pomoc dzieciom z trudnościami wychowawczymi i wymagającymi specjalistycznego wsparcia psychologicznego i pedagogicznego .

Byliśmy tam z synami by zrobić dla dzieci pokaz rycerski. Rozmawiałem z tymi dzieciakami i nawet lekko się wzruszyłem. Wesołe Małolaty zbierają na absolutnie konieczny remont świetlicy. Słuszna inicjatywa wymaga też Twojego wsparcia o które proszę. Oto numer konta i dane do wpłaty:


Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Krakowski
Konto: 38 1240 2294 1111 0000 3723 9323
Tytuł wpłaty: Darowizna na świetlicę środowiskową Wesołe Małolaty.

Bardzo proszę przelej teraz Czytelniku 25 złotych albo więcej. Wśród osób które przekażą datek będą rozlosowane wartościowe nagrody. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz tutaj za kilka dni.

    

Palm muting polega na tłumieniu prawą ręka drgań strun. Daje to dość swoisty efekt ciężko brzmiącego staccato. Lewa ręka robi swoje. Prawą zaś kładziemy na strunach przy mostku.  Generalnie trzymanie ręki na mostku w grze na gitarze uważane jest za złą praktykę. Palm muting to słuszny wyjątek od tej zasady. Zewnętrzna część dłoni powinna leżeć możliwie blisko mostka by nie zmieniać wysokości dźwięków. Efekt tłumienia zależy jednak  właśnie od tego jak blisko mostka położymy dłoń. Im dalej mostka tym efekt mocniejszy. Bardzo łatwo wytłumić struny E, A, D. Wytłumienie strun G, H, E jest już bardziej trikowe. W tym celu należy odchylić mały palec prawej dłoni.

Nacisk na struny powinien być umiarkowany zwłaszcza przy mostku typu Floyd Rose (ciągłe trzymanie spoconej dłoni na mostku spowoduje też jego korozję). Mocniejsze naciśniecie na ruchomy mostek zmieni strój wszystkich strun. Oczywiście efekt tłumienia zależy też od siły nacisku. By nauczyć się właściwie tej techniki należy próbować różnych wariantów ułożenia dłoni i siły nacisku tak by uzyskać dokładnie taki dźwięk jaki się chce usłyszeć.

Palm muting jest głównie stosowany w thrash, speed i death metalu :evil:. Dobrze brzmi przy mocnym przesterze. W tabulaturze gitarowej palm muting oznaczany jest literkami „PM” nad tabulaturą. Tu przykład w moim wykonaniu – gram kwinty e5, g5, a5, as5.  Dobry efekt daje tłumienie tylko wybranych nut:

www.koc.pl/wp/audio/palm_muting.mp3

 

Śledź bloga na facebooku!
Bądź na bieżąco!