W Wielki Czwartek chór śpiewał antyfonę „Mandatum Novum”. Antyfona ta jest w tzw. 3 modusie kościelnym, który jest tym samym co skala frygijska czyli trzecia skala modalna skali durowej. Ta właśnie skala jest też niezwykle często wykorzystywana w muzyce thrash metalowej. Pisałem w tym we wcześniejszych wpisach dotyczących skal w heavy metalu. Studiowaliśmy różne skale i ich przydatność do cięższych odmian metalu oraz związki z tradycyjną muzyką kościelną. Dzisiaj drobne podsumowanie. Zobaczmy  jakie jest zastosowanie poszczególnych skal w heavy metalu i ich harmonizacja.

Czytelnikom którzy nie są zainteresowani specjalistycznymi analizami  proponuje tylko wysłuchanie naszego nowego kawałka. Tadek gra na basie.  Ja na gitarze. Solo gram w skali e-frygijskiej dominantowej:

 

Mam do Ciebie Czytelniku osobistą prośbę!

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci organizuje zbiórkę na świetlicę środowiskową Wesołe Małolaty w Krakowie. To wspaniała inicjatywa, która na ca celu pomoc dzieciom z trudnościami wychowawczymi i wymagającymi specjalistycznego wsparcia psychologicznego i pedagogicznego .

Byliśmy tam z synami by zrobić dla dzieci pokaz rycerski. Rozmawiałem z tymi dzieciakami i nawet lekko się wzruszyłem. Wesołe Małolaty zbierają na absolutnie konieczny remont świetlicy. Słuszna inicjatywa wymaga też Twojego wsparcia o które proszę. Oto numer konta i dane do wpłaty:


Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Krakowski
Konto: 38 1240 2294 1111 0000 3723 9323
Tytuł wpłaty: Darowizna na świetlicę środowiskową Wesołe Małolaty.

Bardzo proszę przelej teraz Czytelniku 25 złotych albo więcej. Wśród osób które przekażą datek będą rozlosowane wartościowe nagrody. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz tutaj.

    

koc.pl/wp/audio/temp1.mp3

Druga wersja solówki chyba najwłaściwsza?

Teraz do rzeczy. Lepszy jeden przykład niż 1000 słów. Dla prostoty załóżmy, że gitarzysta metalowy wie w jakiej gra tonacji 🙂 i niech to będzie tonacja c-dur. Też nieco upraszczając załóżmy, że gra się tylko podstawowe akordy tej tonacji czyli: c-dur, d-mol, e-mol, f-dur, g-dur, a-mol i h-zmniejszony. Utwór może zawierać część tych akordów. Jakie skale może ogrywać gitara prowadząca w czasie gdy kapela gra poszczególne akordy? Oczywiście jakie chce! By jednak łamać zasady klasycznej harmonii warto je znać.

Dla tonacji c-dur wygląda to prosto:

  • akord c-dur – skala durowa
  • akord d-mol – skala dorycka (zaczynająca się od drugiego stopnia c-dur)
  • akord  e-mol – skala frygijska (zaczynająca się od trzeciego stopnia c-dur)
  • akord f-dur skala lidyska (od 4 stopnia dur)
  • akord g-dur – skala miksolidyjskka (od 5 stopnia dur)
  • akord a-mol – skala molowa naturalna (to oczywiście skala zaczynająca się od 6 stopnia dur)
  • akord h-zmniejszony – skala lokrycka

Oczywiście logicznie jest to równoważne grze w c-dur. Grając jednak w poszczególnych skalach zatrzymujemy się na pierwszym stopniu więc bardziej pasuje to do granych akordów. To jest najbardziej trywialne podejście do zagadnienia – w istocie do każdego akordu pasuje kilka różnych skal, które dają odmienne klimaty muzyczne.

Tonacja c-dur jest jednak mało naturalna dla gitary (i dla metalu). Weźmy więc coś bardziej metalowego. Na przykład tonacja a-mol albo jeszcze lepiej powiedzmy, że utwór jest napisany w a-mol harmonicznej. Co powinna zagrać gitara solowa gdy basista ogrywa  na przykład 5 i 6 stopień tej skali czyli nuty e,f? To klasyczny przykład thrash metalowy by kręcić się wokół 5 i 6 stopnia skali molowej harmonicznej. W omawianej tonacji mamy efektowne kwinty e5 i f5. Od piątego stopnia skali molowej harmonicznej zaczyna się skala frygijska dominantowa.

Oto konkretny przykład zastosowania. A-mol harmoniczne. W czasie gdy Tadek na basie gra riff e, f ja gram solo w skali e-frygijskiej dominantowej.

koc.pl/wp/audio/temp1.mp3

Śledź bloga na facebooku!
Bądź na bieżąco!